آشنایی با عرقیات گیاهی کاشان

16 آبان 1402 زمان برای مطالعه: 5 دقیقه 1 دیدگاه دسته‌بندی نشده

عرقیات گیاهی کاشان بخش دوم

با سلام و درود فراوان در مقاله ی قبل پرداختیم به معرفی چند عرق گیاهی پرکابرد و توضیح در مورد خواص و کاربردهای آنها و در این مقاله میپردازیم به معرفی چند عرق گیاهی دیگر که بسیار برای بدن و درمان بیماری ها کاربرد دارند. در گذشته گیاه درمانی و طب سنتی بسیار مورد استفاده بوده و امروزه نیز بدلیل هزینه های بالای داروهای شیمیایی و ضرر و زیانی که برای بدن دارد گیاه درمانی و استفاده از عرقیات گیاهی بهترین و نتیجه بخش ترین راه حل است. همانگونه قبلا گفتیم تعداد و تنوع عرقیات گیاهی بسیار زیاد است که سعی میکنیم به همه ی آنها بصورت مختصر در مقالات بعدی نیز توضیح دهیم حال به چند عرقیات مفید دیگر اشاره میکنیم که عبارتند از :

– عرق گیاهی کاسنی
– عرق گیاهی هل
– عرق گیاهی خارمریم
– عرق گیاهی بوقناق
– عرق گیاهی دارچین
– عرق گیاهی شنبلیله

عرق گیاهی کاسنی و خواص آن

عرق گیاهی کاسنی یکی از عرقیات پرکاربرد و بسیار مفید است و تقریبا همه از خاصیت اصلی آن که رفع گرمی بدن و رفع چربی کبد است آگاه هستند و بسیار در بین عموم پر مصرف است. اگر کاسنی را به منظور خاصیت آن برای کبد استفاده میکنید حتما با خارمریم ترکیب و میل نمایید و اگر به منظور خاصیت آن برای کلیه استفاده میکنید با عرق خاشتر و شاتره ترکیب و مصرف نمایید چرا نتیجه ی بسیار بهتری میگیرید. و دیگر خواص کاسنی عبارتند از :

– تقویت کلیه ها و دفع سنگ کلیه
– درمان کبد چرب
– درمان جوشهای بدن و صورت
– تقویت اسپرم در مردان
– کاهش استرس
– کاهش وزن

طبیعت عرق کاسنی بسیار خنک و سرد است و کسانی که طبع بدنشان بسیار گرم است مناسب می باشد و بسیار برای همه توصیه میشود.

عرق گیاهی هل و خواص آن

عرق گیاهی هل نیز جزو عرقیات پر کاربرد و پر طرفدار است دلیل آن هم عطر و بوی فوق العاده و خواص بی نظیر هل میباشد. عرق هل کاربردهای فراوانی در پخت و پز دارد و ایرانی ها علاقه ی زیادی به عطر و بوی هل دارد و در پخت انواع دسر ها ، نوشیدنی ها ، شیرینی جات و انواع شربت و مربا استفاده میشود. خواص عرق گیاهی هل عبارتند از :

– سلامت و بهداشت دهان و دندان
– کاهش قند خون بالا
– سلامت و شادابی پوست و مو
– بهبود عملکرد قلب
– درمان گلو درد
– درمان فشار خون بالا

طبیعت هل گرم و خشک است. ما ایرانی ها از عرق هل در چای و انواع حلوا و شیرینی استفاده میکنیم و یکی از گیاهان و ادویه های بسیار مفید و خاص میباشد، به علاوه در بین مردم جهان نیز همچون کشورهای عربی و هند و پاکستان و اروپا نیز بسیار پر طرفدار است.

عرق گیاهی خارمریم و خواص آن

خارمریم گیاهی که خواص آن شما شگفت زده میکند که مهمترین خاصیت آن درمان بیماری های کبدی و پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مثل کبد چرب و حتی سرطان کبد است. گیاه خارمریم ساختاری خاردار با گلهای صورتی و مایل به یاسی و بنفش که عرق گیاهی آن از همین گلها بدست می آید، و علاوه بر موارد ذکر شده خواص دیگر عرق گیاهی خارمریم عبارتند از :

– درمان دیابت و کاهش قند خون
– بهبود عملکرد قلب
– پاکسازی کبد و درمان چربی کبد
– سم زدایی بدن
– جلوگیری از بروز سرطان
– سلامت پوست
– برای کاهش وزن بسیار مفید است

طبیعت عرق گیاهی خارمریم گرم و خشک است.

عرق گیاهی بوقناق و خواص آن

امروزه متاسفانه بیماری دیابت و قند خون بالا بسیار همه گیر شده و یکی از بیماری های خطرناک است که اگر درمان و پیشگیری نشود ممکن است آسیب های جدی به دیگر اعضای بدن وارد کند. مهمترین و اصلی ترین خاصیت گیاه بوقناق کاهش شدید قند خون است و به قدری موثر و نتیجه بخش است که به انسولین طبیعی معروف است. عملکرد گیاه بوقناق در کاهش قند خون به قدری بالاست که توصیه میشود افرادی که دچار افت سریع قند خون هستند با احتیاط مصرف کنند. اما دیگر خواص عرق بوقناق عبارتند از :

– درمان دیابت و کاهش قند خون
– درمان جوشهای بدن و صورت
– تقویت دستگاه گوارشی
– درمان ورم کلیه و دفع سنگ کلیه
– مقوی قلب
– رفع کم خونی

طبیعت عرق بوقناق نیز گرم وخشک و برخی گفته اند معتدل و خشک.

عرق گیاهی دارچین و خواص آن

دارچین یکی ادویه های اصلی در زندگی روزمره است که اگر از خواص آن مطلع باشید حتما بیشتر از این گیاه معطر و فوق العاده استفاده میکنید. درخت دارچین در مناطقی از هند چین پرورش داده میشود و عمدتا در آنجا رشد میکند و همیشه نیز سبز است. از دارچین به هر صورتی که تمایل داشته باشید میتوانید استفاده کنید، هم از چوب آن هم بصورت پودر و هم عرق گیاهی آن را خریداری و مصرف نمایید. از دارچین در انواع غذاها ، انواع نوشیدنی ها و کلا در صنعت تولیدخوارکی ها و غذا مورد استفاده است. خواص عرق گیاهی دارچین عبارتند از :

– چربی سوزی و کاهش وزن
– تقویت قوای جنسی
– تقویت دستگاه گوارش
– جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد
– کاهش دردهای مفصلی
– تقویت سیستم دفاعی بدن و رفع سرماخوردگی
– پیشگیری از انواع سرطانها
– کاهش قند خون
– تقویت مغز
– خوشبو کننده دهان

تقریبا همه میدانند که طبیعت دارچین بسیار گرم است و برای رفع سردی بدن که باعث کسلی و بی حالی میشود و آن را کاملا برطرف میکند، از دارچین در چای و انواع دمنوشها و شربتها استفاده کنید و یا عرق گیاهی آن را تهیه فرمایید و حتما در برنامه ی غذایی خود قرار دهید و از خواص بی نظیر و فوق العاده ی آن بهره مند گردید.

عرق گیاهی شنبلیله و خواص آن

شنبلیله یک گیاه بسیار کاربردی و معطر است که در طبخ برخی از غذاهای ایرانی ها و حتی کشورهای دیگر کاربرد دارد، شنبلیله را در ترکیبات سبزی قورمه ، برخی سوپها ، سبزی پلویی و انواع آش ها استفاده می کنند. صنعت گلابگیری و تولید عرقیات بسیار به ما کمک کرده که از خواص انواع گیاهان و سبزی هایی که نمیشود بنا به هر دلیلی به راحتی مصرف کرد بهره مند شویم. گیاهانی مانند شوید ، خارمریم ، بوقناق ، خارشتر ، شنبلیله ، کاسنی و ده ها گیاه دیگر که به راحتی در دسترس نیست یا ساختار گیاه به گونه ای است که نمیشود بصورت دم کرده یا به خاطر مزه ی بد خورده شوند و بهترین راه حل عرقیات گیاهی است. شنبلیله نیز یکی از همین گیاهان است دارای خواص فراوانی است که عبارتند از :

– درمان سرفه و مشکلات ریوی
– بسیار مفید برای رشد مو
– کاهش دردهای دوران قاعدگی
– بسیار مفید و مقوی برای رحم و تخمدان
– افزایش باروری
– کمک به بهتر عمل کردن کبد
– درمان دیابت و کاهش قند خون
– کاهش وزن و چربی سوز بسیار قوی
– درمان بیماری های زنانگی با شنبلیله

طبیعت عرق شنبلیله گرم و خشک است. اگر حساسیت خاصی به شنبلیله نداشته باشید هیچ منع مصرفی ندارد و فقط در دوران بارداری و شیردهی برای مصرف با پزشک مشورت کنید.

نتیجه گیری و سخن پایانی

در این مقاله به چند عرق گیاهی دیگر با معرفی خواص آنها پرداختیم، امیدواریم که مفید بوده باشیم و در مقالات بعدی دیگر عرقیات گیاهی کاشان را نیز معرفی می کنیم.
همچنین برای خرید انواع گلاب و انواع عرقیات گیاهی درجه یک کاشان را از فروشگاه بارنلی (www.barenli.com) با بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت خریداری نمایید.

نویسنده : محمد عارف

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.