آشنایی با عرقیات گیاهی

14 آبان 1402 زمان برای مطالعه: 4 دقیقه 0 دیدگاه دسته‌بندی نشده

عرقیات گیاهی اصل کاشان بخش اول

با سلام و درود فراوان در این میپردازیم به معرفی تعدادی از عرقیات گیاهی و آشنایی با خواص و کاربرد هر کدام و نحوه ی استفاده ی آنها امیدواریم مفید و مورد استفاده ی شما عزیزان واقع گردد.
در زمینه ی عرقیات گیاهی چیزی در حدود بیش از ۱۲۰ مدل عرقیات وجود دارد که هر یک دارای اهمیت و خواص ویژه ای میباشند، که سعی میکنیم به همه ی آنها در این مقاله و مقاله های بعدی اشاره کنیم.
اگر بخواهیم معروف ترین عرقیات گیاهی را نام ببریم عبارتند از :

– عرق گیاهی نعناء
– عرق گیاهی بیدمشک
– عرق گیاهی زنیان
– عرق گیاهی رازیانه
– عرق گیاهی شاهتره
– عرق گیاهی خارشتر

عرق گیاهی نعناء و خواص آن

عرق نعناع یکی از عرقیات معروف و کاربردی بین مردم ما میباشد چرا تقریبا همه میدانند که اصلی ترین خاصیت عرق نعنا درمان سوزش معده ( ترش کردن معده ) و دلپیچه میباشد و به محض اینکه کسی دچار معده درد و نفخ معده میشود عرق نعناء بهترین پیشنهاد است.
اما عرق نعناع خواص دیگری نیز دارد که عبارتند از :

طبیعت عرق نعنا گرم و خشک است و دارای مقادیری کلسیم ، پروتئین ، کربوهیدرات و انرژی میباشد. میتوانیداز عرق نعنا در دوغ انواع شربتها استفاده نمایید یا خود عرق نعنا را کمی قبل و نصف استکان مصرف کنید و اگر تلخی آن را نمیتوانید تحمل کنید با کمی آب مخلوط نمایید.

عرق گیاهی بیدمشک و خواص آن

عرق بیدمشک نیز از معروف ترینهاست و علاوه بر خواص بی نظیر بسیار معطر میباشد و در شهرهای کاشان ، ارومیه و شیرار این عرق گیاهی تولید میشود و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
خواص عرق بیدمشک عبارتند از :

طبیعت عرق بیدمشک سرد و تر است و در تابستان و هوای گرم بسیار برای بدن مفید است چرا باعث رفع عطش و رفع گرما زدگی میشود. و از بیدمشک بیشتر در نوشیدنی ها و شربت ها استفاده میشود و اگر هنگام خواب نصف استکان بیدمشک با آب میل نمایید مانند یک آرامبخش عمل میکند.

عرق گیاهی زنیان و خواص آن

در بین کسانی به گیاه درمانی اعتقاد دارند و همیشه بیماری های خود با عرقیات گیاهی درمان میکنند عرق زنیان شناخته شده است و دلیل آن دارا بودن خواص خارق العاده آن است. در طب سنتی این عقیده وجود دارد که عرق زنیان به مراتب از عرق نعنا برای مشکلات معده مثل سوزش معده ، عفونت معده ، انگل و دلپیچه موثر تر است. اما خواص فراوان دیگری دارد که عبارتند از :

طبیعت عرق زنیان گرم است و مهمترین خاصیت آن درمان دل درد و دلپیچه است.

عرق گیاهی رازیانه و خواص آن

رازیانه هم یکی از عرقیات شناخته شده و دارای خواص فراوان است و برای بانوان بسیار توصیه میشود و مهمترین خاصیت آن درمان دردهای قاعدگی و نامنظمی های دوران قاعدگی است ولی اکثرا مصرف این عرق گیاهی را برای مردان مضر میدانند و رازیانه را مخصوص بانوان میدانند. خواص دیگر عرق گیاهی رازیانه برای بانوان عبارتند از :

طبیعت رازیانه گرم و خشک است و همانگونه که گفته شد این گیاه مخصوص بانوان است و تمامی بیماری های زنانگی را درمان میکند و بسیار خواص شگفت انگیزی دارد برای بانوان دارد.

عرق گیاهی شاهتره و خواص آن

گیاه شاهتره یا شاطره از قدیم برای بیماریهای کبدی و کلیوی تجویز و مورد استفاده قرار میگرفته و نتایج بسیار فوق العاده ای برای درمان سنگ کلیه و رفع چربی کبد داشته است. برای نتیجه بخش بودن این عرق گیاهی بهتر است که با عرقیاتی همچون عرق خارشتر و عرق کاسنی مصرف شود. گیاه شاتره گیاهی علفی دارای برگهای ریز و گلهای صورتی و یاسی میباشد که شکوفه ی این گیاه در اواخر فصل بهار رشد میکند و در مناطقی از اروپا ، بخشهایی از آسیا و شمال آفریقارشد میکند که اغلب در باغها و مزارع و همچنین به صورت خود رو در نواحی جاده ای رشد میکند. به طور کلی خواص عرق گیاهی شاهتره عبارتند از :

طبیعت شاتره در طب سنتی معتدل و خشک است و زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث بروز مشکلاتی همچون : تنگی نفس ، گرفتگی عضلات ، تشنج ، اسهال شدید ، حساسیتهای پوستی ، حالت تهوع و همچنین مشکلات گوارشی شود پ، پس در مصرف آن زیاده روی نکنید.

عرق گیاهی خارشتر و خواص آن

از خارشتر به عنوان یه شستشو دهنده ی کلیه استفاده کنید چرا که سنگ کلیه را به راحتی درمان و عملکرد کلیه ها را چندین برابر میکند، اما این تنها خاصیت خارشتر نیست و از نظر رشد و نمو بسیار گیاه سرسختی میباشد و در شرایط بسیار سخت و بی امکانات هم رشد میکند و خواص دیگر آن عبارتند از :

طبیعت خارشتر گرم و خشک است و برای بهبودی بیشتر با عرق شاهتره و حتما با عرق کاسنی مصرف شود. اگر با مصرف خاشتر علائمی همچون اسهال ، تب ، سرخک ، ابله و حساسیتهای بسیار زیاد دارند خودداری نمایند، و در دوران بارداری و شیردهی با نظر پزشک و با احتیاط مصرف شود.

نتیجه گیری و سخن آخر

در این مقاله به معرفی چند عرقیات گیاهی اصل کاشان و توضیح مختصر در مورد خواص آنها دادیم و در مقالات دیگر به معرفی دیگر عرقیات و کاربرد هر کدام میپردازیم امیدواریم که مفید بوده باشد. همچنین برای خرید انواع گلاب و عرقیات گیاهی اصل کاشان به فروشگاه اینترنتی بارنلی (www.barenli.com) مراجعه فرمایید.

نویسنده : محمد عارف

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.