تشخیص گلاب اصل از غیر اصل

26 آبان 1402 زمان برای مطالعه: 4 دقیقه 2 دیدگاه عرقیات گیاهی

راه تشخیص گلاب اصل از غیر اصل چیست؟

با سلام و درود فراوان در این مقاله میپردازیم به آشنایی با نحوه ی تولید گلاب اصل و کاربردهای فوق العاده ی گلاب در زندگی روزمره و همچنین خواص بسیار آن برای بدن، اما اصلی ترین هدف ما از این مقاله بیان روشهای تشخیص گلاب اصل از غیر اصل میباشد، که در ادامه به آنها میپردازیم امیدواریم که مفید واقع گردد.

گلاب اصل چیست ؟

گلاب از تقطیر گل محمدی تازه که به دو روش سنتی و صنعتی تولید میشود و از نظر کیفیت درجه بندی می شود. لازم به ذکر است که تمامی محصولات فروشگاه ما (بارنلی) بصورت سنتی و کاملا طبیعی میباشد، چرا که کیفیت در محصولات سنتی به مراتب بالاتر از روش صنعتی میباشد.

روند تولید گلاب و عرقیات یک پروسه ی طولانی و دارای تخصص بالا میباشد که در مقالات بعد بصورت کامل در مورد آشنایی با ابزار تولید گلاب و مراحل کامل تولید گلاب را خدمت شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

معیار برای کیفیت انواع گلاب چیست؟

معیار اندازه گیری کیفیت گلاب اصل به مقدار گل استفاده شده که در دیگ های گلابگیری می ریزند بستگی دارد و که به ترتیب با عنوان گلاب سبک ، گلاب درجه یک ، گلاب سنگین ، گلاب دوآتشه و گلاب سه آتشه تولید و عرضه میشوند.

– گلاب سبک یا پس آب :

بعضی از تولید کنندگان گل هایی که برای تولید گلاب سنگین و دوآتشه استفاده میکنند را مجددا درون دیگ ریخته و از همان گلهای استفاده شده گلاب سبک تولید میکنند، و یا مقدار کمی گل را درون دیگ ریخته و گلاب سبک را تولید میکنند که از کیفیت بسیار پایین برخوردار است.

– گلاب درجه یک :

برای تولید گلاب درجه یک معیار خاصی ندارد و اصولی وجود ندارد ولی معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ کیلو گل برای تولید گلاب درجه یک نیاز هست که بستگی به تولید کننده دارد و برای مصارف روزانه از نظر قیمت مناسب است ولی کیفیت متوسطی دارد.

البته بعضی اسامی دیگری بکار میبرند مانند گلاب ممتاز ، گلاب ویژه و گلاب اعلاء و برای خرید حتما از فروشنده مقدار گل استفاده شده در گلاب را سوال فرمایید.

– گلاب سنگین :

در تولید گلاب سنگین از ۳۰ کلیو گل استفاده میشود و هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت برای استفاده در مصرف روزانه بسیار مناسب است.

– گلاب دوآتیشه :

گلاب دوآتشه از ۶۰ کیلو گل تولید شده و از کیفیت بالایی برخوردار است که قیمت بالاتری نسبت به گلاب های دیگر دارد که برخی برای پخت انواع شیرینی جات فقط از گلاب دوآتشه استفاده میکنند.

– گلاب سه آتیشه :

این گلاب بالاترین کیفیت میباشد که ابتدا گلاب دوآتیشه را تولید و مجدد ۶۰ کیلو گل را با گلاب دوآتشه درون دیگ ریخته و گلاب سه آتیشه را تولید میکنند.

روشهای تشخیص گلاب اصل

برای تشخیص گلاب اصل از غیر اصل راه های بسیاری وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم. متاسفانه با وجود کلاهبراداری که امروز بسیار زیاد شده گلابهای تقلبی در بازار فراوان است ولی تشخیص گلاب اصل کار دشواری نیست و کافی است موقع خرید به این نکات توجه داشته باشید که عبارتند از :

1) از مکانها و فروشگاه های معتبر خرید کنید :

اولین و مهمترین مسئله این است که برای خرید گلاب و عرقیات اصل از فروشگاه های معتبر خرید نمایید. کاشان در تولید گلاب رتبه ی اول در ایران را دارد و از قدیم نسل به نسل این حرفه به آنها رسیده و بالاترین کیفیت گلاب در ایران به کاشان تعلق دارد، پس سعی داشته باشید گلاب را از تولید کنندگان کاشان تهیه فرمایید.

2) به رنگ گلاب دقت داشته باشید :

گلاب اصل کاملا شفاف و روشن است و هیچگونه لرد و رسوبی ندارد حتی گلاب سه آتشه نیز شفاف و روشن است، اگر درون گلاب رسوبی دیدید شک نداشته باشید که آن گلاب تقلبی و حتی فاسد است.

3) به عطر و بوی گلاب توجه داشته باشید :

عطر و بوی گلاب اصل دقیقا بوی تازگی و گل محمدی را باید بدهد و برای تست کمی از گلاب را کف دست بریزید و دوست خود را به هم بمالید اگر بوی ترش و زننده ای داشت آن گلاب تقلبی و غیر اصل میباشد، گلاب اگر عطر و بوی بسیار شدید و زننده هم داشت حتما از اسانس های تقلبی استفاده کرده اند که بعد از گذشت مدتی کاملا بوی آن از بین میرود.

4) گلاب را بچشید و مزه کنید :

تقریبا همه میدانند که گلاب طعم تلخی و گس دارد و هر چه کیفیت گلاب بالاتر باشد تلخی آن بیشتر میشود، اما این نکته را توجه داشته باشید که تلخی گلاب کاملا قابل تحمل و طبیعی است و اگر گلاب را چشیدید و تلخی آن به قدری بالا بود که قابل تحمل نبود بدانید که این گلاب تقلبی و دارای اسانس بسیار زیادی است و به مرور زمان کاملا تلخی آن از بین خواهد رفت.

طبیعت گلاب و کاربردهای آن

طبیعت گلاب گرم و تر است.

گلاب کاربردهای فراوانی دارد و در صنعت غذا و خوراکی ها بسیار مورد استفاده است به عنوان مثال : در تهیه ی انواع شیرینی ها و دسرها ، انواع نوشیدنی ها ، در طبخ غذاها ، انواع مربا و شربت و انواع حلواها گلاب از ترکیبات اصلی میباشد.

خب مواردی که گفتیم برای خصوصیت معطر بودن گلاب است ولی علاوه بر عطر و بوی خاص گلاب خواص شگفت انگیزی نیز دارد که محبوبیت گلاب شده است از جمله :

کلام آخر و نتیجه گیری

گلاب یک عرق گیاهی محسوب می شود و همانطور که گفتیم و میدانید خاصیت های فراوانی برای بدن دارد و استفاده از آن میتواند بسیاری از بیماری های ما را درمان کند، اما شرط آن خالص و اصل بودن گلاب است.

اگر مواردی که ذکر کردیم و راهکار های تشخیص گلاب اصل از غیر اصل را رعایت کنید میتوانید به راحتی محصولی اصل و مرغوب را تهیه نمایید. و همچنین مورد اول و مهم در خرید هر محصولی مراجعه به فروشگاه های معتبر میباشد، و فروشگاه ما با سالها تجربه در زمینه گلاب و عرقیات گیاهی اصل کاشان میزبان شما عزیزان میباشد.

شما میتوانید برای خرید انواع گلاب اصل و دوآتیشه و انواع عرقیات گیاهی درجه یک کاشان به فروشگاه اینترنتی بارنلی (www.barenli.com) مراجعه فرمایید و انواع محصولات ما را با بالاترین کیفیت خریداری فرمایید.

نویسنده : محمد حسن عارف نژاد

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.