آشنایی با عرقیات گیاهی کاشان

26 آبان 1402 زمان برای مطالعه: 5 دقیقه 0 دیدگاه عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی کاشان بخش سوم

با سلام و درود فراوان در این مقاله میپردازیم به آشنایی با چند مورد دیگر از عرقیات گیاهی کاشان و آشنایی با خواص و کاربرد هر یک از این عرقیات گیاهی امیدواریم که مفید واقع گردد.

همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردیم بیش از ۱۲۰ مدل عرقیات گیاهی وجود دارد که هر کدام خواص فوق العاده و بی نظیری برای درمان بیمارهای ما دارد. گیاه درمانی و استفاده از عرقیات گیاهی یک روش عالی ، کم هزینه ، همیشه در دسترس و از همه مهم تر بدون عوارض میباشد.

هدف ما معرفی گیاهان و عرقیات گیاهی کاشان و معرفی خواص آنها میباشد چرا برخی اصلا اطلاعی از فواید برخی عرقیات گیاهی ندارند، حال به چند مورد از آنها اشاره میکنیم که عبارتند از :

– عرق گیاهی آویشن

– عرق گیاهی برگ چنار

– عرق گیاهی پونه

– عرق گیاهی اسطوخدوس

– عرق گیاهی بید

– عرق گیاهی برگ گردو

در ادامه در مورد هر یک از این عرقیات گیاهی کاشان توضیح مختصری به همراه خواص و طبیعت آنها خواهیم داد با ما همراه باشید.

عرق گیاهی آویشن و خواص

عرق آویشن جزو عرقیات شناخته شده و بسیار کاربردی میباشد که اکثرا برای درمان مشکلات ریوی ، درمان سرفه و درمان سرماخوردگی استفاده میکنند. اما خواص فراوان دیگری نیز دارد که عبارتند از :

  1. تقویت سیستم گوارشی
  2. درمان سوزش معده و نفخ
  3. درمان سرفه
  4. تقویت سیستم دفاعی بدن
  5. انتی اکسیدان قوی
  6. درمان چاقی
  7. تسگین دردهای دوران قاعدگی
  8. تقویت مغز

طبیعت آویشن گرم میباشد. عرق آویشن علاوه بر مواردی که ذکر شد خواص بسیار دیگری نیز دارد که در مقالات دیگر بصورت کلی و تخصصی به آنها اشاره خواهیم کرد. جدا از خواص آویشن کاربردهای فروانی در طبخ انواع غذاها مانند :

پاستا ، غذاهای فست فود مانند اسنک و پیتزا ، انواع سوپ ، عدسی ، باقالی و بسیار از غذاهای دیگر دارد.

عرق گیاهی برگ چنار و خواص آن

عرق برگ چنار که از برگهای درخت چنار بدست می آید یکی از عرقیات گیاهی فوق العاده و دارای خواص فراوان که خیلی ها حتی اسم آن را نشنیده اند.

عرق گیاهی برگ چنار همانند عرق آویشن برای درمان بیماریهای ریوی و سرفه بسیار کاربردی است اما خواص دیگر آن عبارتند از :

  1. درمان فوری تب و درمان سرماخوردگی
  2. درمان سرفه
  3. خلط آور
  4. درمان تنگی نفس و آسم
  5. درمان اسهال
  6. تسکین دردهای مفاصل
  7. تقویت عملکرد قلب
  8. تقویت دستگاه گوارشی و معده

طبیعت عرق برگ چنار سرد و خشک و بعضی سرد و تر گفته اند و برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب روزانه سه وعده قبل از مصرف هر وعده ی غذا مقداری از عرق گیاهی برگ چنار را میل نمایید و از خواص شگفت انگیز آن بهره مند شوید.

عرق گیاهی پونه و خواص آن

عرق گیاهی پونه جزء آن دسته از عرقیاتی است که علاوه بر خواص فوق العاده بخاطر عطر و بوی دلنشین آن مورد استفاده است. و شاید اکثرا بدانند که اصلی ترین خاصیت آن درمان بیماری های گوارشی و مشکلات معده است.

و چه از پودر گیاه پونه استفاده کنید و چه از عرق گیاهی آن از خواص بسیار بهره مند میشوید. گیاه پونه از نظر ظاهری و خاصیت چیزی شبیه نعناء میباشد و وجه اشتراک زیادی با نعناع دارد. که خواص آن عبارتند از :

  1. تقویت معده و رفع مشکلات گوارشی
  2. رفع سردی معده
  3. درمان سرماخوردگی
  4. درمان جوشهای بدن و آکنه
  5. تسکین دردهای دوره قاعدگی
  6. درمان سرفه و خلط آور
  7. تقویت سیستم ایمنی بدن
  8. تقویت قوای جنسی
  9. درمان نفخ معده و بادشکن قوی

طبیعت عرق پونه گرم و خشک است. پونه دارای مقادیری مواد معدنی و مغذی از جمله : آهن ، منیزیم ، پتاسیم ، فلانوویید ، فیبر ، پروتئین ، کلسیم ، اسید فنولیک ، ویتامین C ، ویتامین A و آنتی اکسیدان میباشد که بسیار برای بدن مفید و ضروری میباشد پس از مصرف آن غافل نشوید.

عرق گیاهی اسطوخدوس و خواص آن

گیاه اسطوخدوس جزو گیاهان بوته ای ودارای گلهای کوچک آبی و بنفش رنگ میباشد که بعضا گیاه خشک شده را بصورت دمنوش استفاده میکنند، که بسیار طعم تلخی دارد و اکثر عرق گیاهی آن را ترجیح میدهند.

عرق گیاهی اسطوخدوس در بیشتر موارد به منظور درمان بی خوابی تجویز میشود چرا که به عنوان یک خواب آور بسیار موثر شناخته میشود ولی خواص بسیار دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد که عبارتند از :

  1. کاهش استرس و اضطراب
  2. درمان بیخوابی و نارحتی اعصاب
  3. تقویت قلب
  4. درمان سردرد
  5. درمان چاقی و کمک به کاهش وزن
  6. پاکسازی و تقویت کبد
  7. سلامت پوست و مو
  8. تقویت مشکلات گوارشی و مقوی معده

طبیعت عرق اسطوخدوس گرم است. اگر مشکلات بی خوابی و آشفتگی دارید این عرق گیاهی فوق العاده را حتما امتحان کنید و از نتایج آن شگفت زده شوید.

عرق گیاهی بید و خواص آن

عرق گیاهی بید حاصل تقطیر برگ های بید میباشد که اگر با خواص آن آشنا شوید حیرت زده خواهید شد. چرا که جزو عرقیات گیاهی معروف نیست و حتی کسانی که کارشان فروش عرقیات گیاهی میباشد هم اطلاعی از خواص این گیاه ندارند.

اصلی ترین خاصیت عرق بید جلوگیری از حمله های قلبی و مغزی و جلوگیری از سکته میباشد و دلیل آن هم این است که عرق بید خاصیت رقیق کنندگی خون را دارد و دقیقا همچون قرص آسپیرین عمل میکند و تفاوت آن در این است که عرق بید بدون عوارض و بدون ایجتد مشکلات گوارشی میباشد.

جوشانده ی بید از زمانهای بسیار بسیار قبل مورد استفاده بوده و اهمیت زیاد در طب سنتی به این گیاه داده میشده که امروزه استفاده از عرقیات گیاهی راحت تر از جوشانده ی گیاه و درست کردن دمنوش میباشد. اما دیگر خواص عرق گیاهی بید عبارتند از :

  1. درمان غلظت خون و رقیق کننده ی خون
  2. رفع شوره سر و رشد مجدد مو
  3. تب بر قوی
  4. درمان سر درد
  5. درمان عفونت دهانی و رفع بوی بد دهان
  6. درمان رماتیسم
  7. رفع حساسیت
  8. درمان دردهای عضلانی و درد کمر

طبیعت عرق گیاهی بید سرد و تر است. استفاده از عرق بید فواید بسیاری برای بدن و سلامتی دارد که همانطور که اشاره کردیم به عنوان یک رقیق کننده ی قوی میباشد که از هر گونه مشکلات قلبی و مغزی جلوگیری میکند و از مصرف آن غافل نشوید.

عرق گیاهی برگ گردو و خواص آن

عرق گیاهی برگ گردو که از برگ درخت درخت تهیه میشود و جزو معدود عرقیات گیاهی است که نه تنها خواص بسیار زیادی دارد بلکه کمتر کسی با خواص آن آشنایی دارد. همانگونه که میوه درخت گردو دارای خواص بی نظیر و فراوان است برگ های آن نیز طبق تحقیقات به عمل آمده خواص ویژه ای دارد.

مهمترین و اصلی ترین خاصیت آن این است که مانند یک مسکن و ضد درد قوی عمل میکند و باعث رفع گرفتگی عضلات وتسکین دردهای عضلانی است، اما خواص زیادی برای برگ گردو نام برده اند که عبارتند از :

  1. ضد درد و مسکن قوی
  2. ضد ویروس و ضد قارچ
  3. ادرار آور
  4. ضد عفونی کننده ی بدن و دفع سموم
  5. ضد سرطان
  6. افزایش قوای جنسی
  7. رفع یبوست
  8. تقویت کننده اعصاب و روان
  9. درمان بواسیر
  10. قابل استفاده بعنوان رنگ مو
  11. جلوگیری از خونریزی
  12. درمان تبخال
  13. کاهش قند خون

موارد ذکر شده نیمی از خواص فوق العاده ی برگ گردو میباشد و در مقالات بعدی به تمامی آنها به صورت کامل تر و جامع اشاره خواهیم کرد.

طبیعت عرق برگ گردو گرم و خشک است.

کلام اخر و نتیجه گیری

در این مقاله به چند مورد از عرقیات گیاهی با خواص و طبع هر کدام اشاره کردیم و همیشه پیشنهاد ما این است که برای درمان بیماریهایی که با طب سنتی و استفاده از داروهای گیاهی و عرقیات گیاهی قابل درمان هستند به سمت و سوی داروهای شیمیایی که خود آنها دارای عوارض و بروز مشکلات جدی هستند نروید.

اما به دو مورد باید توجه داشته باشید اول اینکه از سلامت و کیفیت محصول اطمینان حاصل کنید و دوم اینکه متناسب با بیماری خود عرقیات گیاهی مناسب را مصرف نمایید و به این منظور میتوانید با مشاوران ما تماس حاص فرمایید.

همچنین برای خرید انواع گلاب و عرقیات گیاهی اصل کاشان به فروشگاه اینترنتی بارنلی (www.barenli.com) مراجعه فرمایید و از محصولات سنتی و گیاهی ما با بالاترین کیفیت بهره مند شوید.

نویسنده : محمد حسن عارف نژاد

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.