عرق گیاهی کاسنی اصل

28 شهریور 1402 زمان برای مطالعه: 4 دقیقه 0 دیدگاه عرقیات گیاهی

همه چیز درباره عرق گیاهی کاسنی

با سلام و درود فراوان در این مقاله میپردازیم به آشنایی با گیاه کاسنی و خواص بی نظیر عرق گیاهی کاسنی که در ادامه به صورت کلی توضیح خواهیم داد.

گیاه کاسنی به صورت علف و دارای گلهای آبی رنگ میباشد که ممکن است اکثرا با ظاهر آن اشنایی داشته باشند چراکه تقریبا با هر شرایطی سازگار است و همه جا کشت میشود.

حتی در بعضی مناطق بصورت خود رو رشد میکند پس احتمال دارد یکبار هم که شده گیاه کاسنی را از نزدیک دیده باشید اما حال میپردازیم به خواص بسیار زیاد گیاه و عرق گیاهی کاسنی که خیلی ها از آن بی خبر هستند.

انواع کاسنی و نحوه ی استفاده ی آن ؟

طبق مطالات و طب سنتی گونه های مختلفی از گیاه کاسنی در سرتاسر دنیا وجود دارد که عبارتند از :

اندیو بلژیکی ( Belgian Endive ) یا کاسنی فرنگی یا کاسنی کاهویی که شباهتی به کاهو دارد و رنگی متمایل به زرد دارد.

میتوان به اصلی ترین و مهمترین خاصیت آن داشتن مقدار زیادی ویتامین کا (k) که به تنظیم کلسترول خون ، بهبود عملکرد قلب و رفع بیماریهای قلبی و درمان دردهای مفصلی و بهبود تراکم استخوانها اشاره کرد.

نوع دوم رادیکیو ( Radicchio ) یا کاسنی ایتالیایی که شباهت زیادی به کاسنی اندیو دارد و با این تفاوت که برگهای آن قرمز و بنفش و دارای مقدار خطوط سفید که بسیار شباهت زیادی به کلم قرمز دارد.

که میتوان به اصلی ترین خاصیت آن برای بدن خاصیت ضد انگلی ، بهبود عملکرد قلب ، پایین آورنده ی قند خون و مقوی برای مفاصل و استخوانها اشاره کرد.

نوع سوم پونتارل ( Puntarelle ) استفاده از جوانه های کاسنی به صورت برشهای باریک و نواری را با چاشنی های دیگر مخلوط می کردند.

در زمان های گذشته معقتد بودند که این ترکیب که مانند سالاد بوده و به همین خاطر به آن پونتارل میگفتند برای تصفیه ی خون و سلامت کبد بسیار مفید است و اغلب بصورت خام استفاده میکردند.

مهمترین خواص کاسنی

1) کمک به سلامت کبد چرب :

مهمترین و اصلی ترین خاصیت عرق گیاهی کاسنی درمان کبد چرب میباشد و در طب سنتی از قدیم برای رفع بیماری های کبدی کاسنی تجویز میکردند.

امروزه ورزشکارانی که مکمل و داروهای تقویتی استفاده میکنند و برای کبد مضرر میباشد مصرف عرق کاسنی بسیار موثر و کاربردی میباشد.

2) کاهش و کنترل قند خون :

مصرف ریشه ی گیاه کاسنی همچون انسولین عمل میکند و همیشه برای درمان دیابت بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و بسیار موثر است و باعث حساس شدن بافتها در عدم جذب قند در خون میشود و نهایتا هم باعث کاهش قند میشود.

3) عرق کاسنی بسیار مفید برای برای مردان :

یکی دیگر از خواص مهم عرق کاسنی افزایش اسپرم و بالا بردن کیفیت اسپرم و همچنین تقویت قوای جنسی در آقایان میباشد و حتی در مواردی باعث درمان ناباروری میشود.

4) خواص ویژه ی کاسنی برای بانوان :

عرق گیاهی کاسنی اصل خواص بسیار ویژه ای دارد که مختص بانوان است که میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

تنظیم هورمونهای زنان به ویژه تنظیم قاعدگی های نامنظم ، تحریک تخمکها ، جلوگیری از رشد سلولهای سرطان پستان ، جلوگیری از جوشهای دوران بلوغ و همچنین جوشهای ناشی از طبع گرم یا خوردن مواد غذایی دارای طبیعت گرم ، جلوگیری از چین و چروک و پیری زودرس ، رفع اگزما و بسیار مناسب برای پوست است.

لذا شایان ذکر است که در دوران بارداری از مصرف عرق گیاهی کاسنی خودداری کرده و در صورت مصرف حتما با پزشک معالج در میان بگذارید.

5) کاسنی به هضم غذا کمک میکند :

عرق گیاهی کاسنی از دو جهت برای رفع مشکلات گوارشی و هضم غذا مفید اول اینکه باعث کاهش اسید معده میشود و در کاهش رفلاکس معده و سوزش های شدید معده از بین میرود.

مورد دوم اینکه مشکلات و میکروبهای روده و معده را از بین برده و روند هضم غذا را بهبود میبخشد و درنهایت برای افرادی که دارای سوءهاضمه هستند بسیار مفید و موثر میباشد.

6) عرق کاسنی مقوی قلب :

اینولین موجود در کاسنی باعث کاهش کلسترول خون و همچنین کنترل فشار خون میشود و در نتیجه از بروز حمله های قلبی و سکته ی قلبی به صورت قابل توجهی جلوگیری میکند.

همچنین به دلیل آنتی اکسیدان بودن کاسنی باعث تعادل پلاسمای خون در بدن شده و بسیار برای مشکلات قلبی مفید است و از بروز هر گونه مشکلی در ارتباط با قلب و عروق جلوگیری میکند.

خواص دیگر عرق کاسنی اصل

– کاهش دردهای مفاصلی و آرتروز
– خاصیت ضد سرطانی قوی
– کمک به کاهش وزن و از بین برنده ی چربی
– تقویت مغز و بهبود عملکرد آن
– ملین و درمان یبوست
– تقویت سیستم ایمنی بدن
– آرامبخش و درمان استرس
– بهبود عملکرد کلیه و مقوی برای دفع سنگ کلیه
– کاهش قند خون بالا
– پاکسازی کبد و رفع جوش

ارزش غذایی کاسنی

عرق گیاهی کاسنی دارای مقادیر زیادی ویتامین از جمله ویتامین E , C , A , K , B و همچنین مواد معدنی فراوانی مانند روی، کلسیم،  اسید فولیک، آهن و پتاسیم که برای سلامتی بسیار مفید میباشد.

نکات تکمیلی درباره کاسنی

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات در مورد عرق کاسنی اصل را بصورت مختصر و مفید بیان کنیم و با تمامی خواصی که در مورد گیاه کاسنی و عرق گیاهی کاسنی گفته شد در مصرف آن نباید زیاده روی و در بارداری اصلا استفاده نکنید.

اگر ندانسته عرق کاسنی را مصرف کردید حتما با پزشکتان در میان بگذارید و در دوران شیر دهی از کاسنی استفاده نکنید.

و حتی افرادی ممکن است به کاسنی حساسیت یا الرژی داشته باشند که وجه اشتراک زیادی با گل محمدی وگل همیشه بهار دارد اگر به آن گیاهان حساسیت دارید به احتمال قوی بدنتان به کاسنی هم حساسیت نشان خواهد داد و از مصرف آن خودداری نمایید.

و کلام آخر اینکه اگر نیاز به خرید عرق گیاهی کاسنی داشتید میتوانید به فروشگاه اینترنتی بارنلی (www.barenli.com) مراجعه نمایید و از دیگر محصولات ما که شامل انواع گلاب و انواع عرقیات گیاهی کاشان میباشد با بالاترین کیفیت و بصورت کاملا سنتی بهره مند گردید.

 

نویسنده : محمد حسن عارف نژاد

Rate this post

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.